Toompihlakas Amelanchier

Hiina meditsiinis on kasutatud toompihlaka vilju vere tugevdamiseks ning elujõu suurendamiseks. Mõned indiaani hõimud korjasid toompihlaka lehti, varsi ja õisi tee tegemiseks. Nende tarbimine mõjub vererõhku alandavalt. Polüfenoolide sisalduse tõttu aeglustub vanaemisprotsess ning väheneb südamehaigustesse, insulti või vähki suremise tõenäosus. Toompihalaka viljad sisaldavad vitamiine A, C, K, E ja B.

Söödav kuslapuu Lonicera caerulea var. edulis

Mitmed uuringud on leinud, et kuslapuu viljad on eriti kõrge vitamiin C sisaldusega. 2005. aasta uuringu järgi sisaldasid kuslapuu viljad enam kaltsiumi, vitamiin A-d ja vitamiin C-d kui granaatõun, mustikad, õunad, apelsinid ja viinamarjad. Vähetuntud kultuuride (mooruspuu, kirss-kontpuu, põldmurakas, viirpuu, pihlakas) uuringus olid kuslapuu viljad kõrgeima antotsüaanide sisaldusega, need kaitsevad kardovaskulaarsete haiguste ja põletike eest, kuid parandavad ka silmanägemist.

Must aroonia Aronia melanocarpa (Michx.) Elliot

Võrredes mustika ja jõhvika mahlaga on aroonia mahl kõrgema antioksüdatiivsusega. Aroonia viljad on kõrge kiudaine sisaldusega, see soodustab seedimist ning ennetab krampe ja ebamugavustunnet kõhus. Tõestust on leidnud fakt, et aroonia vähendab käärsoolevähi riski ja ennetab Alzheimeri tõbe ning dementsust. Lisaks on aroonia heaks vitamiin C ja kaaliumi allikaks. Hiljutise uuringu järgi selgus, et aroonia viljade tarbimimisel on otsene mõju gripi leevendamiseks.

Pampel Rubus fruticosus L.

Sisaldab rikkalikult antotsüaane, mangaani ja vitamiin K-d, mis vähendab vähki haigestumist. Mõjub hästi vaimsele tervisele, parandab lühimälu, suurendab sooritusvõimet. Pampel tuleks lisada menüüsse naistel, kellel esineb valulikku menstruatsiooni. Samuti tuleks tarbida pampli vilju, et vähendada südameataki riski ning hoida vererõhku normaalsena. Veel on leitud, et pampli ekstrakt kaitseb UV kiirguse eest.

Mustsõstar Ribes nigrum L.

Vitamiin C ehk askorbiinhape vähendab vähi ja südamehaiguse riski ning lükkab edasi vananemise protsessi. Kui tarbida 100 g musta sõstra vilju, ületab see päevase vitamiin C vajaduse (300%). Musta sõstra viljades leidub vitamiine (B5, B6, B1) ning rauda, kaltsiumit, fosforit, mangaani, magneesiumit ja kaaliumi. Seda peetakse eriti heaks antioksüdandiks, sest sisaldab rikkalikult antotsüaane, mis võitleb kopsuvähi, neuroloogiliste haigustega ning aeglustab vananemisprotsessi. Uuringud viitavad sellele, et musta sõstra tarbimine aitab ennetada Alzheimeri tõve, artriiti, maksa- ja menopausiprobleeme ning valulikku menstruatsiooni.

Allikad:

    • Kulling, S. E., Rawel, H. M. (2008). Chokeberry (Aronia melanocarpa) – A Review on the Characteristic Components and Potential Health Effects. – Planta Medica. Vol. 74, No. 13, pp 1625-1634.

Blue Honeysuckle Berries (Haskap): Health Benefits, Nutrition Facts, and Growing Tips. (2017). Health Food. [WWW]
http://www.healwithfood.org/health-benefits/blue-honeysuckle-berries-nutrition.php (18.08.2017)